Veckan den 5 – 11 mars är det Njurveckan. Det är med anledning av Världsnjurdagen som infaller torsdagen den 8 mars.

Världsnjurdagen är en global kampanj för att uppmärksamma njurarnas betydelse för hälsan samt att njursvikt är vanligt och allvarligt, men kan behandlas om det upptäcks i tid. I år sammanfaller den med Internationella kvinnodagen, och temat såväl internationellt som i Sverige är njurar och kvinnors hälsa.

Njurförbundet uppmärksammar den här veckan att majoriteten av alla med njursvikt är omedvetna om sin sjukdom, och att kvinnor har lägre chans att få en njursviktsdiagnos, trots att de får njursvikt i ungefär samma grad som män. Detta visas i en färsk studie från Karolinska institutet, som vi skriver om i ett pressmeddelande den 5 mars.
Pressmeddelande

Vi går också ut och uppmanar människor i hela landet att kolla sitt blodtryck, eftersom blodtryck kan vara ett tidigt symtom på nedsatt njurfunktion.

Flera av våra regionföreningar har aktiviteter den 8 mars:

Njurförbundet Värmland står på Centralsjukhuset i Karlstad kl 10-15 i huvudentrén.

Njurförbundet Sydsverige finns på Ica Maxi i Kristianstad och Ica Maxi i Malmö.

Njurförbundet Västernorrland står med dialysen i Örnsköldsvik och erbjuder blodtryckskontroller mellan 10.00 – 14.00 vid sjukhuset entré.

I ett samarbete med Apoteket AB finns representanter för Njurförbundet på 18 apotek runt om i Sverige. Ni hittar oss den 8 mars kl 10-18 på följande platser:

• Stockholm, Elefanten
  • Visby, Liljan
  • Göteborg, Korsvägen
  • Skövde, Tranan
  • Kalmar, Sundet
  • Linköping, Kronan
  • Östersund, Kärnan
  • Umeå, Utopia
  • Skellefteå, Citykompaniet
  • Västerås, Hälla
  • Sala, Renen