Donationsveckan 2020

Årets donationsvecka drar igång måndagen den 2 november och pågår hela vecka 45. På grund av coronasituationen kan det bli mindre av fysiska sammankomster i år, men budskapet kan vi sprida på andra sätt.

Tips 1 – Ordna ett webinarium
När det inte går att mötas fysiskt går det att mötas online. Njurföreningen Norra Mälardalen ordnar ett webinarium om transplantation och organdonation på kvällen den 5 november. Medverkar gör bl a läkare, politiker och Njurförbundets förbundsordförande Håkan Hedman. Det blir både information och diskussion. Medlemmar och press bjuds in. Vill ni göra något liknande och vill ha råd kring hur ni går tillväga, kontakta gärna Carl-Henric Grenholm, styrelseledamot i Norra Mälardalen, på telefon: 070-658 32 50.

Tips 2 – Lägg ut informationsmaterial
Kan ni inte själva vara på plats och dela ut informationskort och prata med personer, så kan ni ändå beställa kort och affischer från Njurförbundet och lägga ut på lämpliga platser inför donationsveckan. Hör efter med butiker, apotek, caféer och liknande om det går bra att lämna en bunt kort eller sätta upp en affisch.

Här nedan är det material ni kan beställa från två olika adresser.
Observera! Socialstyrelsen har slutat med donationskort.

Njurförbundets produkter beställs från förbundskansliet senast den 20 oktober.
E-post: info@njurforbundet.se. Ange produkt, antal, mottagare och leveransadress. Skriv ”Donationsveckan” i ärenderaden.

Socialstyrelsens material beställs direkt från Socialstyrelsens webbshop: Länk till Socialstyrelsens webbshop

Affisch A3 eller A4

Njurförbundets affischer som kan sättas upp till exempel i väntrum, på anslagstavlor i köpcentrum. Välj A3 eller A4. Utan kostnad. OBS! Max tio stycken av varje. Beställs från förbundskansliet senast den 20 oktober. Tryckfärdiga PDF:er för egen utskrift erhålls via e-post: robin.warlden@njurforbundet.se

Infokort

Kort i A6-format (som ett vykort) med fakta om organdonation. Lätta att dela ut. Utan kostnad. Beställs från förbundskansliet senast den 20 oktober.

Socialstyrelsens informationsmaterial

Donationskortet utgår och ersätts av en fickfolder. Nya affischer finns för beställning. Filmer och bildspel produceras och publiceras i början av oktober för spridning i sociala medier. Det kommer även att finnas en ny version av Socialstyrelsens hjärtsymbol.