Tredje till åttonde mars pågår World Transplant Winter Games (vinterspelen för transplanterade) i Bormio i Italien. På väg hem till Sverige igen är Mikael Hernqvist, transplanterad, och Joakim Faugert, donator, med totalt fem medaljer i bagaget. Mikael tävlade i längdskidor klassisk gren och fristil samt skidskytte och Joakim i längdåkning och snöskolöpning.

– I längdskidor klassisk gren kom jag tvåa. I längdskidor fristil vann jag samt i skidskyttet. Joakim vann längdåkningen och snöskolöpningen, säger Mikael.

Vännerna Mikael Hernqvist, till vänster, och Joakim Faugert.

För Mikael, 52 år, som kommer från Östersund har skidåkningen alltid varit viktig. Det var så han kunde hålla formen inför sin transplantation år 2019. Mikael fick då sin njure av sin vän Joakim som han känt i 13 år innan donationen.

– Den här resan med Joakim till World Transplant Winter Games i Bormio gjorde vi för att hylla att det är fem år sedan jag transplanterades med Joakims njure, säger Mikael.

Förutom medaljerna tar de med sig fina minnen från att ha träffat andra transplanterade och donatorer från hela världen. Spelen hade i år närmare 200 deltagare, varav fyra från Sverige (förutom Mikael och Joakim, en lungtransplanterad och en levertransplanterad deltagare) och enligt Mikael var även vädret fantastiskt med strålande sol.

– WTG Bormio har varit väldigt bra arrangerat, jag hoppas jag kan ställa upp igen och försvara mina medaljer, säger Mikael.

Text: Annelie Olsson Larsson  Foto: TransplantSweden

Fakta TransplantSweden

TransplantSweden, Idrottsföreningen för transplanterade, startades för drygt 20 år sedan för att uppmuntra transplanterade, oavsett organ, och dialyserande att komma igång efter svår sjukdom och få en snabbare rehabilitering efter en transplantation. Föreningen är också öppen för anhöriga, då ett eller flera felande organ inte bara påverkar den drabbade utan också familjen och livet i övrigt.

TransplantSweden vill visa hur väl det fungerar med organdonation och transplantation, genom idrott, och vikten av att ta positiv ställning till organdonation om olyckan skulle vara framme. TransplantSweden har drygt 50 medlemmar. För att kunna delta i World Transplant Winter Games måste man vara medlem i TransplantSweden.

Följ TransplantSweden på Facebook >