Hur länge har du suttit i arbetsgruppen för ungdomsverksamheten?

Jag har suttit med sedan 2015 men tog en mer aktiv roll i arbetsgruppen 2017.

Rebecca Cross

Hur arbetar er arbetsgrupp?

Som arbetsgrupp är en av våra huvuduppgifter att planera träffar för ungdomsgruppens medlemmar. En träff där man kan ha kul samtidigt som man kan utbyta erfarenheter.

Jag och de andra i arbetsgruppen brukar höras några månader innan träffen ska vara och planera upp var träffen ska äga rum, vad vi vill göra och hitta intressanta föreläsare. När allt detta är slutfört skickar vi ut en inbjudan via mejl, post samt publicerar på webben.

Vi brukar vanligtvis arrangera två träffar per år en träff på våren och en träff på hösten. Men på grund av de tidigare restriktionerna med anledning av Corona så har vi inte haft möjlighet att anordna en träff.

Vad är er viktigaste uppgift?

Att skapa mötesplatser för unga i liknande situation. Men även finnas där för att svara på frågor om hur det är att vara ung och njursjuk.

Var och när blir nästa aktivitet?

Nästa aktivitet kommer att vara nu i januari. En inbjudan skickas ut på mejl men även per post. Man kan även gå in på webben och anmäla sig. Det har bland annat funnits önskemål att ha en träff med lugnare aktiviteter där man har möjlighet att lära känna varandra. Vilket vi har tagit till oss och därför kommer vi denna träff främst umgås med varandra, spela spel samt äta god mat.

Hur ser du på framtiden?

Jag ser hoppfullt på framtiden och har en del jag vill åstadkomma den tid jag har kvar i arbetsgruppen. Jag önskar att fler av våra unga medlemmar ska våga ta steget och komma på träffarna. Samt att vi i arbetsgruppen ska finnas där om någon medlem har frågor eller funderingar inför träffarna. Jag hoppas även att vi genom att utveckla våra sociala medier samt få ut våra broshyrer på dialys- och njurmottagningar kan nå ut till fler. Det skulle även vara väldigt roligt att arrangera en nordisk träff för ungdomar.