Att resa som njursjuk

Många som blir kroniskt njursjuka och börjar med dialys tror att de inte kan resa längre. Men så är det sällan – idag finns stora möjligheter oavsett behandlingsform att besöka sina drömresmål, både i när och fjärran.

Annonser

Länkar till researrangörer och dialyskliniker. Klicka på annonsen så kommer du vidare till annonsörens hemsida.

Bookdialysis.com – Boka din semesterdialys var som helst >

Mesogeios – dialyskliniker i Grekland >

Medlemsresor

Njurförbundet brukar arrangera en gruppresa varje år som i första hand riktar sig till medlemmar som har dialys.

Senaste resan ägde rum i september 2022 då en grupp reste till Palma de Mallorca.

Inom kort kommer information om medlemsresa 2024.

Förbered dig

Förbered dig väl – det är tre nyckelord för dig som är njursjuk och ska ut på resa. Planera din medicinska behandling med din kontaktsköterska i god tid innan avresan. Och när det börjar dra ihop sig mot avfärd, se till att ha med dig tillräckligt mycket av dina mediciner, så att de räcker under hela resan. Tänk på att apotek ibland vill ha en kopia av resebiljetten om de ska kunna lämna ut en större mängd mediciner.

Packa ner läkemedlen i handbagaget. Risken är större att man blir av med sitt vanliga bagage eller att det kommer på villovägar – därför är det mindre bra att förvara medicinerna där.
Har du EPO-medicinering och till exempel ska färdas med tåg eller flyg, behöver du ha med en kylväska eftersom dessa läkemedel måste förvaras kallt. Alternativt, om det är möjligt, att du får ha medicinerna i kylskåp som finns ombord.

Se också till att ha med dig en lista över de läkemedel som du använder, ifall något av dem skulle ta slut under resan och du behöver fylla på förrådet. Det är de generiska namnen på medicinerna som ska uppges, det vill säga den officiella beteckningen för läkemedlets verksamma ämne.

Har du narkotikaklassade läkemedel behöver du ett skriftligt intyg från din läkare som du kan visa upp för tullen och som bekräftar att du använder läkemedlen i medicinskt syfte. Läkaren ska också skriva ett intyg om du har med dig näringsdrycker.
Ska du resa utanför Schengenområdet bör du kontakta ambassaden för det land som du ska åka till och kolla upp vilka regler som gäller på just ditt resmål.

Ett annat råd är att kolla upp sjukvården på orten du ska besöka, så att du får bästa möjliga behandling om det skulle vara aktuellt.

Under resan

När du väl är på plats är det viktigt att tänka på maten. Grundregeln ”boil it, peel it or leave it”, på svenska ”koka den, skala den eller strunta i den”, är bra att ha i bakhundet. Skalbar frukt och kokt pasta är två exempel på hälsosamma matval. Och när du går på restaurang, undvik bufféer och välj populära matställen.

Gästdialys

Den som har hemodialys (bloddialys) kan få sin behandling på andra dialysmottagningar, både inom Sverige och på andra håll i världen. Även om hemodialys innebär större bundenhet jämförd med peritonealdialys (påsdialys) så går det att resa både inom landet och utomlands.

Inom landet betalar hemlandstinget dialysbehandlingen. Personalen hjälper till med alla förberedelser för gästdialys och lämnar uppgifter till kliniken på orten man vill besöka.

Det finns dock en del begränsningar när det gäller gästdialys. En del med multiresistenta bakterier kan ha svårt att få gästdialys. Står man på väntelista för njurtransplantation kan man vara tvungen att tillfälligt tas ner från listan vid utlandsresa – alla är inte beredda att riskera att de missar en njure under den tiden.
Hemodialys finns inte allmänt för den egna befolkningen i alla länder och på många ställen har man mycket begränsade resurser – att få plats kan därför vara svårt. Det kan det även vara i Sverige, särskilt under sommarsemestertider, när både personal och dialyserande vill ha semester.
Sjukvårdshuvudmännen kan också ha varierande begränsningar för det antal gästdialyser de beviljar varje år för hemodialyserande.
En del länder har ett annat system för peritonealdialys och det kan leda till problem. Kolla upp hur det ser ut i god tid för att ta reda på att det är säkert att åka till det land som du vill besöka.

Försäkringsskydd

Se över ditt försäkringsskydd. Det är ett gott råd till alla som ska resa utomlands. En vanlig hemförsäkring räcker ofta långt.
Om du reser inom EU och till Schweiz har du rätt till vård på samma villkor som landets egna invånare. Du behöver då ha med dig det europeiska sjukvårdskortet, som du kan beställa från Försäkringskassan. För att det ska gälla måste du söka vård hos en läkare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Kortet täcker dock inte extrakostnader som kan uppstå, till exempel om du måste åka hem. Därför är det klokt att ha en reseförsäkring, och det gäller även vid resor utanför EU.