Som alla väntat, snapchattat och sms:at om denna helg. Barnen var taggade att få komma till Göteborg och Halloween på Liseberg och vi föräldrar för att få ses och prata i kapp oss och njuta av kontakterna barnen knyter. Vi hinner inte mer än in genom dörrarna på hotellet så är sonen borta. Han har redan hittat sina kompisar från tidigare träffar och dragit i väg till något utrymme där de får vara bara de och prata om vad som hänt sedan sist.

Bland föräldrarna blir det kära återseenden och spännande nya möten. Helgen inleds med gemensam middag på hotellet. Många är trötta efter resan och nästan hela gruppen väljer en tidig kväll till förmån för en heldag på Liseberg.
Som aktiv i arbetsgruppen är det en fantastisk förmån att få vara med och planera aktiviteter för Njurförbundets Barn- och föräldragrupp och det är alltid en chansning med utomhusaktivitet denna tid på året.

Ett vakande öga har hållits på väderleksrapporten och mycket riktigt så vaknar vi upp till en gråmulen dag där det utlovas stora regnmängder mot eftermiddagen. Ni ska inte tro att detta lamslår planerna på något sätt hos deltagarna som med väl förberedd packning kommer ner till samlingen iförda kläder efter väder. Glatt pratandes går gruppen iväg.

Vi i arbetsgruppen blir kvar ett tag för planering men när vårt arbete är klart beslutar vi oss för att möta upp delar av gruppen på Liseberg. En inte lika välklädd arbetsgrupp går med paraply in på Liseberg och möter barn i regnkläder som det formligen droppar om och föräldrar med lite trött blick, men leendes då barnen är så energifyllda. Barnen pratar på glatt och upplyser oss om vad för attraktioner de har åkt, vem som vågat åka vad för första gången och hur blöt man egentligen blir när man åker Helix i fullt ösregn. Ett och annat ekipage kommer med stjärnvinster.

Föräldrarna börjar vilja gå mot hotellet i hopp om värme och torra kläder medan barnen är långt ifrån klara. De har ju bara varit i parken cirka sex timmar. Kompromissen blir att åka några åk till och sedan gå mot hotellet. Väl på hotellet med mat i magen, torra kläder och värme som börjar stiga i kroppen blir barnen snart trötta och somnar där de är eller ringer sina föräldrar för att möta upp vid rummen. Dagen är till ända och kvar på helgen är söndagen med hotellfrukost och summering av helgen och sedan kramkalas och en önskan om att snart ses igen.

Text och bild: Kristina Andersson Holgersson