Njurförbundet har inlett ett samarbete med företaget Drugstars, som har utvecklat en app för att hjälpa patienter att ta sin medicin.

När du laddar ner appen börjar du med att ange medicinen du tar. DrugStars-appen kommer då att påminna dig varje gång det är dags att ta din medicin. Varje gång du tar din medicin registrerar appen stjärnor – ”DrugStars”. Stjärnorna kan sedan växlas in mot pengar som doneras till Njurförbundet. Om du svarar på några enkla frågor om din medicin får du fler stjärnor att donera. På så vis bidrar du till utvecklingen av bättre läkemedel. Det kostar inte dig eller Njurförbundet någonting. När du har donerat 50 stjärnor till en organisation är du automatiskt med i ett månadslotteri med chans att vinna ett presentkort.

Drugstars är ett danskt företag som samarbetar med flera patientorganisationer världen över. Samarbete sker även med läkemedelsbolag, som kan köpa anonymiserade uppgifter från Drugstars om läkemedelsanvändning för att använda informationen i utveckling av bättre behandlingar.
Appen finns för både Android och Iphone.

Ladda ned appen här >

Läs mer på drugstars.com >