– Genom att lägga om sina matvanor och äta hälsosammare kan eventuellt utvecklingstakten av njursjukdomen gå långsammare, säger Sara Lundström, dietist och ordförande för Dietisternas riksförbunds sektion inom njurmedicin.
Sara Lundström har varit med och utarbetat uppdaterade riktlinjer för nutritionsbehandling vid icke dialysberoende kronisk njursvikt för vuxna.
Vad som är nytt i de uppdaterade riktlinjerna är att man som njursjuk bör äta mer frukt, grönsaker och rotfrukter och att man tittat på kosten under hela vägen av njursvikten och inte bara i de senare stadierna av njursvikten.

– I början av njursvikten (stadie 1-3) gäller det att äta mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter, fullkornsprodukter och frukt. Det är viktigt att inte använda för mycket salt och se till och få i sig rätt sorts fett som fet fisk, olja, nötter och frön.
Man ska också tänka på vad för protein man äter, säger Sara Lundström.
Hon påpekar att det är en trend i samhället att äta mer och mer protein men att vi i verkligheten klarar oss på mindre mängder. Ny forskning har visat hur olika sorters protein påverkar njursjukdomen, och det är bra med mer protein från vegetabiliska källor än rött kött. Rött kött är kött från nöt, gris och lamm och har inget att göra med hur genomstekt köttet är.

– I de första stadierna av njursjukdomen är det bra med medelhavskost (se spalten t h). Om njursjukdomen sedan försämras och man når stadie 4-5 så gäller det här att mer korrigera hur mycket enskilda näringsämnen till exempel hur mycket kalium och fosfat man får i sig, säger Sara Lundström.

Förutom att korrigera enskilda näringsämnen i stadie 4-5 gäller i stort sett rekommendationerna från stadie 1-3. Ju sämre njursvikten blir desto viktigare är det att prata med sin dietist. Det är viktigt att se till varje individ och hur labbproverna ser ut just där då kostråden alltid bör vara individuella.

–Det enda jag tycker alla njursjuka bör undvika är carambola (stjärnfrukt) och energidryck som innehåller ämnet taurin. Annars vill jag helst inte förbjuda något. Man behöver inte bara sluta äta något födoämne utan kan ta hjälp av sin dietist att hitta lämpliga alternativ, kosten behöver inte bli tråkig bara för att man är njursjuk, avslutar Sara Lundström.

Text: Annelie Olsson Larsson

FAKTA OCH TIPS

Första versionen av riktlinjerna för nutritionsbehandling vid icke dialysberoende kronisk njursvikt för vuxna utarbetades 2006 och nu är de uppdaterade och klara under slutet av 2018. Njurförbundets stipendiefond till professor Alwalls minne har varit med och sponsrat projektet.

• Frukost – Byt ut pålägg som ost och skinka till creme cheese/färskost, leverpastej eller vegetarisk pastej.
  • Lunch – Se till att alltid ha med grönsaker och rotfrukter.
  • Middag – Byt ut köttbiten mot vegetabiliskt protein t ex från bönor och linser eller soja och quorn.