Hur kan vi göra livsnödvändiga transplantationer tillgängliga för fler?

Webbinarium 16 juni kl. 14.00-15.30

I Sverige utfördes den första njurtransplantationen i april 1964 och idag transplanteras över 450 njurar varje år. Men väntetiderna är långa och över 4000 patienter är fortfarande beroende av dialys i väntan på att genomgå en njurtransplantation. Samtidigt beräknas att mer än var tionde patient är ”högsensitiserade”, vilket innebär att de har antikroppar som gör att transplantation hittills inte varit möjligt. Bland annat löper kvinnor som fött barn större risk att drabbas – och sannolikheten att dessa personer erbjuds en transplantation är idag låg.

Sverige ligger långt fram inom Life Science och tack vare ny svensk forskning finns nu en innovativ behandling som förbättrar möjligheterna till transplantation också för högsensitiserade patienter. Behandlingen finns tillgänglig men frågan är om Sverige är redo att börja transplantera fler njurar?

Under ett webbinarium arrangerat av läkemedelsbolaget Hansa Biopharma diskuterar patientföreträdare, experter och politiker utsikterna för njursjuka och hur vi kan göra livsnödvändiga njurtransplantationer tillgängliga för fler. Medverkar gör bland andra Håkan Hedman, förbundsordförande, Njurförbundet.

• Introduktion
    Mia Odabas, moderator
  • Njursjukdomar – en dold folksjukdom?
    Håkan Hedman, ordförande Njurförbundet
    Michael Olausson, professor i klinisk transplantationskirurgi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset
  • Ny svensk innovation möjliggör njurtransplantation för högsensitiserade patienter
    Christian Kjellman, SVP R&D, Hansa Biopharma
  • Hur vi kan göra livsnödvändiga njurtransplantationer tillgängliga för fler?
    Ida Drougge (M), riksdagsledamot
    Malin Sjölander (M), oppositionsråd Region Kalmar
    Lars Wennberg, sektionsansvarig överläkare, Enheten för Transplantationskirurgi, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge

Klicka här för att komma till anmälan >