Följ med Njurförbundet till Mallorca i september 2024 – RESAN FULLBOKAD

Välkommen att resa med Njurförbundet och Ving till Palma de Mallorca den 10-24 september 2024! Vi flyger från Stockholm, Göteborg, Karlstad och Köpenhamn. Resan riktar sig i första hand till dig som har dialysbehandling, men i mån av plats är också andra medlemmar välkomna. Av säkerhetsskäl vill vi att du har en reskamrat med dig. Det är ett krav att samtliga resenärer vid anmälan är medlemmar i en regionförening tillhörande Njurförbundet.

BLI MEDLEM HÄR >

OBSEREVERA ATT RESAN ÄR FULLBOKAD

Resmål och hotell

Vi har ett flerårigt gott samarbete med Ving. Vi har också tidigare bott och trivts på det hotell vi valt för årets resa, Sunprime Waterfront, med fyra stjärnor.  Hotellet  ligger direkt vid stranden och den fina strandpromenaden i Playa de Palma. Närmare bestämt i Can Pastilla, en by som påminner om det gamla Mallorca, men med en modern touch. Här finns en båthamn och många trevliga restauranger, barer och butiker. Från hotellet tar det bara tio minuter att åka bil till Palma stad.

Hotellet är inte handikappanpassat men det går bra att komma fram med rullstol och rullator. Det är också ett vuxenhotell, man ska vara minst 16 år för att bo här.

Vi har förbokat ett antal dubbelrum, ev. justeringar av rumsval kan, om lediga rum finns, göras i samband med definitiv bokning.

Vad kostar det?

Pris per person 16 495:-
I detta pris ingår:

• Flyg
  • Del i Classic room 1 rums balkong mot omgivningarna
  • Bagage
  • Mat ombord på flyget

Tillval
Avbokningsskydd 399:-
Gouda reseförsäkring, kompletterande till hemförsäkringen 483:-
Frukost 1 620:-
Sunprime All Inclusive 8 500:-

Skatter & avgifter

Myndigheterna på Balearerna tar ut en skatt på hotellövernattningar. Skatten varierar med officiell hotellkategori och vistelsens längd, och ska betalas direkt till hotellet vid incheckning, antingen kontant eller med kort.

Följande skattesats gäller per person och natt för alla boende äldre än 16 år under de första åtta nätterna på vårt hotell:
Hotell/lägenhet med officiell kategori 4+ och 5 stjärnor: maj-oktober 4,40 euro.
Från och med den nionde natten på samma hotell är skatten halverad.

För mer information om hotell och resmål:
Sunprime Waterfront i Playa de Palma >

Resevärdar

För trygghet och trivsel under din resa medföljer två representanter från Njurförbundet som värdar, Ellinor Broms och Lena Heijdenberg. Båda har lång erfarenhet av att arbeta med njursjukdom och dialys. Under dialysbehandlingarna kommer alltid någon av dem att närvara, i första hand som språkrör. Övrig tid finns de tillgängliga om något inträffar. De har inget sjukvårdsansvar men finns tillgängliga som stöd vid behov.

Dialysbehandling

Bloddialys

Kliniken vi anlitar, Centro de Diálisis Palma och som drivs av Diaverum, för bloddialys är en välfungerande klinik och  med vana vid turister. Vi har anlitat dem förut och har en upparbetad kontakt. De accepterar det blå kortet, EHIC, som du får från Försäkringskassan. Dialysdagar är måndag, onsdag, fredag med start onsdag den 11/9, alltså tre dialyser per vecka. Behöver du fler dialyser är det inga problem att ordna. Personalen talar engelska. Resorna till och från dialysen sker med taxi och du står själv för den kostnaden. Vi löser det på mest praktiskt sätt på plats. Kontrollera hur det fungerar för just dig med möjlighet att få tillbaka utlägg vid hemkomsten.

Så snart du har bestämt dig för att anmäla dig till gruppresan kontaktar du din dialysmottagning och meddelar dem. På Diaverums kliniker i Spanien gäller det blå kortet från Försäkringskassan, EHIC. Om du inte har kortet måste du beställa det snarast. Kopia på fram och baksida på FK-kortet ska skickas till Ellinor Broms tillsammans med kopia på passet. Din läkare ska fylla i det medicinska formuläret till dialyskliniken i Palma. Detta gäller enbart dig som har bloddialys.

Bukdialys

Du som har bukdialys meddelar din kontaktsjuksköterska så snart din bokning är definitiv att du ska resa med oss, så arrangerar din dialysmottagning beställningen av dialysvätskor. Viktigt! Begär att leveranserna ska vara tydligt märkta med ditt namn så att de inte förväxlas med andra resenärers dialysvätskor.

Bukdialys sköter du själv precis som vanligt. Din kontaktsköterska hemma vet vad du ska ha med dig, resten levereras direkt till hotellet. Vätskorna kan förvaras i ditt rum eller i ett förråd vi får tillgång till. Om du använder en nattmaskin måste det anges vid anmälan, för information til flyget.

Vistelsen på Mallorca

På onsdagen den 11/9 kommer Njurförbundets värdar (båda reser från Göteborg)  att kontakta alla för att hälsa välkomna och informera om dialystider och annat som gäller under resan. Vi har inget planerat gemensamt program, men skulle gruppen ha önskemål om att tillsammans ordna någon utflykt eller middag kan vi säkert ordna det.

Du som reser med oss ska må bra och orka med miljöombytet, värmen och solen. Vätskebalansen blir extra viktig att hålla reda på liksom att undvika infektioner. God handhygien är A och O! Be din dialyspersonal om råd inför resan.

Det anmälningsformulär du ska skicka in ger oss också viktig information om din sitation tillsammans med läkarintyget från din dialysmottagning, var därför noga när du fyller i det så att vi inte behöver be om mer information.

Egenvård

Njurförbundet har inget medicinskt ansvar för sina resenärer, dvs du har precis som hemma ansvar för dig själv och din medicinering. Du ska ha en stabil dialyssituation som inte förväntas krångla under vistelsen. Det är viktigt att din fistel/graft/CDK/ fungerar utan problem då du reser hemifrån. Du som har bukdialys ska ha en välfungerande kateter. Du tar själv med alla dina mediciner, även de läkemedel som du brukar få under dialysbehandlingen. Tänk på att ta med lite extra av allt för säkerhets skull. Du ska kunna klara dig själv tillsammans med din reskamrat.

Resevärdarna är självklart behjälpliga med praktiska frågor om något skulle krångla.

Försäkring

Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad du har för reseskydd. De flesta  har reseskydd i sin hemförsäkring men en särskild försäkring för avbeställningsskydd kan behöva tecknas. Kontrollera också med ditt försäkringsbolag om de kräver ett förhandsbesked från SOS International. Om du står på väntelista för transplantation behöver du kontrollera extra noga hur din försäkring fungerar. Normalt ersätts inte hemresan om du blir kallad till transplantation eller måste ställa in resan för att du blivit transplanterad.

Resebidrag

Det kan vara svårt att få pengarna att räcka till i dessa tider. Det finns möjlighet att söka resebidrag eller för rekreation i olika fonder. Kontakta kuratorn på din njurklinik för information. Du kan också kontakta din regionförening som kan ha mer information att ge. Till exempel Niclas och Mattias Minnesfond >

Hur bokar man?

Bokning sker via anmälningsformuläret nedan som tillsammans med läkarintyget skickas till en av resevärdarna, Ellinor Broms. När vi  accepterat din anmälan inkl läkarintyget anmäler vi dig till Ving som då skickar betalningsuppgifter direkt till dig. Då Ving fått din anmälningsavgift är du definitivt bokad. Slutbetalning sker direkt till Ving enligt deras anvisningar.

Platsantalet är begränsat. Skulle det komma in fler anmälningar än det finns platser har dialyserande företräde, i övrigt gäller anmälningsdatum som turordning.

Länk till anmälningsblankett (ladda ned ifyllbar PDF) >

Länk till läkarintyg >

Flygavgångar

Från Till Utresa 10/9 Hemresa 24/9
Arlanda Palma 07.15 – 10.45 12.15 – 15.50
Köpenhamn Palma 07.00 – 09.55 20.25 – 23.25
Göteborg Palma 07.00 – 10.10 21.10 – 00.25 +1
Karlstad Palma 16.30 – 19.50 11.25 – 14.55

Gör så här:

Fyll i anmälningsformuläret fullständigt och texta tydligt. Be din ansvariga läkare att fylla i läkarintyget, se till att läkarens namn och telefonnummer inte glöms.

Anmälan och läkarintyg skickas till:
Ellinor Broms
Ekedalsgatan 49c
E-post: ellinor.broms@njurforbundet.se

Sista anmälningsdag är den 28 februari.
Vi kontaktar dig när vi fått anmälan och ditt intyg.

Frågor och funderingar

Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor runt resa, hotell och dialysbehandling. Vi ber dig att mejla till ellinor.broms@njurforbundet.se så ringer Ellinor eller Lena upp dig om det behövs.

Vi ser fram mot en fin vistelse tillsammans på Mallorca!