Skördemarknad i Boden 18 augusti

Njurförbundet i Norrbotten pratade om organdonation på Skördemarknad i Boden i augusti, som drog omkring 20 000 besökare.
– Vi delade ut cirka 600 donationskort under de tre dagarna, säger Lennart Salander, vice ordförande för Njurförbundet i Norrbotten.

Lennart Salander, vice ordförande för Njurförbundet i Norrbotten, delar ut några donationskort.

Dagsutflykt i Tornedalen

Cirka 30 medlemmar från Njurförbundet i Norrbotten reste runt i vackra Tornedalen i början av augusti. Första stoppet blev en fikapaus på Lyktan i Kalix. Därefter fortsatte resan till Kukkulaforsen för en välbehövlig bensträckare. Nästa anhalt blev Luppioberget där vi åt en god sommarsallad till lunch på restaurang Utblick. Resan fortsatte till Övertorneå där vi fick en kort guidning i 1700-tals kyrkan. Därefter åkte vi över på finska sidan till Torneå där vi fikade på ett bra café med gott om sötsaker. Resan gick sedan tillbaka mot påstigningsorterna.
Ett stort tack till Solgerd och Torbjörn Nilsson som anordnade resan.

Text och foto: Lennart Salander
Lyckad färd för Njurförbundet i Norrbotten.

Årsmöte 2018

Ett 40-tal medlemmar från Njurförbundet Norrbotten var med på årsmötet.

Njurförbundet i Norrbotten har haft sitt årsmöte på Sunderbyns Folkhögskola med ett 40-tal deltagare. Förbundet hade vi årsskiftet 183 medlemmar.
– Vi borde vara betydligt fler med tanke på att var 10:e person i Sverige har någon form av njurpåverkan, säger Lennart Salander, vice ordförande i Norrbotten.

Förbundet i Norrbotten har under året haft två medlemsmöten med ett 30-tal deltagare varje gång.
– Vid mötena har vi olika föreläsare som ger våra medlemmar värdefull kunskap som de har nytta av i sitt dagliga liv, säger Lennart Salander.
Vid årsmötet medverkade två externa föreläsare, Ulla-Maj Andersson, patientkoordinator vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och Per Åke Zillén, författare till flera böcker om njursvikt.

Under fjolåret anordnade Förbundet i Norrbotten en mycket uppskattad resa till Mallorca med 24 deltagare. En utlandsresa anordnas vartannat år.

Efter årsmötet ser styrelsen i Njurförbundet Norrbotten ut enligt följande:
Lars-Erik Ruthberg, ordförande, Lennart Salander, vice ordförande, Torgny Eriksson, kassör, Ann-Christine Magnusson, sekreterare, Margareta Eriksson, registeransvarig samt ledamöterna Brage Carlsson, Solgerd Nilsson och Maria Ahlm. Suppleanter är Lilian Sundqvist, Johanna Ahlm, Juhani Pulkkinen och Nils-Gustav Ökvist.

Text och Foto: Lennart Salander

Du kan bromsa njursvikten

Per Åke Zillén

Det är allmänt känt att var tionde svensk har någon form av njurpåverkan som i sämsta fall på sikt kan leda till dialys.
– Det finns en hel del man kan göra själv för att fördröja att bli transplanterad eller hamna i dialys, säger Per Åke Zillén, känd föreläsare om njursvikt.

Per Åke har själv blivit transplanterad, men han kunde fördröja det med ca sex år genom att på olika sätt sköta om sin kropp, bland annat genom att ändra matvanorna och motionera mer än tidigare.

Mindre kött och fisk
– Jag åt mindre kött och fisk och mera grönt. I stället för salt i maten använde jag kryddor. Dessutom undvek jag att köpa färdiglagad mat i affärerna eftersom den innehåller mycket salt och socker, berättade Per Åke Zillén då han talade inför ett 40-tal personer från Njurförbundet Norrbotten. Han gav också fler råd.
– Håll koll på blodtrycket, blodsockret och vikten. Rökning är en riskfaktor för njursvikt så sluta med det. Sammantaget kan man göra mycket själv för att fördröja förloppet att njurarna försämras, sa Per Åke och avslutade:
– Sjukvården borde på ett bättre sätt hälsotesta de som har ökad risk för njursvikt.

Text och foto: Lennart Salander

Höstmöte 2017

Höstmöte hölls 19 okt 2017 på Sunderby Folkhögskola.

NxStage Hem-HD informerade och visade deras dialysmetod och produkter inom området blodrening som ger möjlighet att göra behandling med Hem-HD enklare och mer tillgänglig för fler patienter.

Professor Berndt Stegmayr och doktorand Malin Skagelind från Norrlands universitetssjukhus föreläste om njurforskningen i Umeå.