Julbord 2017 med Folkhemstur

Lördagen den 9 dec genomfördes NjNMs traditionella julbord, denna gång i Västerås. Vi var drygt 30 personer som var med denna gång.

Före julbordet åkte vi “Folkhemsturen” genom Västerås och blev av vår engagerade och kunniga guide guidade genom Folkemmets framskridande där ASEA (nuvarande ABB) och Metallverken var drivande. Man kunde se hur arkitektur på bl a industribyggnader och kontor förändrats genom åren, från slutet av 1800-talet och ca 100 år framåt. Från slottsliknande stil över Funkis till “liggande skyskrapor”. Likaså hur bostadsbyggande och boendeideal ändrats genom åren. Många fick en “aha-upplevelse” över hur samhället hade förändrats och även infödda västeråsare kunde förundras och upplysas!

Njurförbundet Norra Mälardalens julbord
Vi som var med

Julbordet avnjöts sedan på Petterssons Matservice i Utvreta en bit utanför Västerås. Traditionellt julbord som smakade mycket bra i den gamla f d lagården! Alla nöjda med dagens övning!

Trevliga lunchträffar

Våra lunchträffar 2017 i Uppsala respektive Västerås var även denna gång både lyckade och välbesökta. Totalt var vi ca 50 personer som träffades under lättsamma former, samtalade och avnjöt en god lunch. Om allt går planenligt så kommer vi att fortsätta med dessa träffar även framöver.

Sommarresan 2017

Årets sommarresa gick till Karlstad och Lars Lerins konstmuseum. Mycket intressant och spännande att se hans konstverk i verkligheten. Lars Lerin är en mycket produktiv konstnär och som vi kunde se så har han haft olika perioder i sitt liv, både mörka och ljusa. Vår guide var intressant och medryckande att lyssna till. Efter besöket så avnjöt vi en god lunch på Värmlands Museum. Hemresan förgylldes också med ett besök vid Götlunda glass, en angenäm bekantskap!

Du som inte var med på resan gick miste om en mycket trevlig upplevelse!